¡Feliz Navidad! - Reisverslag uit Santiago Atitlán, Guatemala van Anne Steijn - WaarBenJij.nu ¡Feliz Navidad! - Reisverslag uit Santiago Atitlán, Guatemala van Anne Steijn - WaarBenJij.nu

¡Feliz Navidad!

Blijf op de hoogte en volg Anne

25 December 2015 | Guatemala, Santiago Atitlán

Lieve allemaal,

Allereerst wil ik iedereen een fijne kerst toewensen! Bij jullie is het al zover, hier duurt het nog even. Mijn vorige blog schreef ik in Granada. Na Granada ben ik verder gereisd naar het noorden van Nicaragua, Leon. Een mooie koloniale stad, maar vooral ook heel erg warm. Ik ga jullie niet vertellen wat ik allemaal gedaan heb en waar ik allemaal geweest ben. Dan wordt het echt een opsomming en is voor jullie nogal saai om te lezen... Ik zal jullie wat vertellen over mijn hoogte- en dieptepunten van deze reis, haha.

In Leon besloot ik om ´vulcano boarding´ te gaan doen. Vlakbij Leon is er een zwarte vulkaan, genaamd Cerro Negro. Je loopt met een board de vulkaan op. Vervolgens trek je een veiligheidspak aan (heel charmant), doet een veiligheidsbril op en een bandana voor je neus en mond. Het uitzicht bovenop de vulkaan was echt prachtig. Maar vervolgens moesten we naar beneden. Niemand wilde, dus ik gaf aan dat ik wel zou gaan. Ik heb nog getwijfeld of ik wel naar beneden wilde, het was toch wel heel erg hoog. Maar het is iets wat je gedaan moet hebben als je in Leon bent geweest. Jullie raden het al, dit was gedoemd om te mislukken. Met je voeten kon je een soort van remmen in het zand. Dit werkte bij mij echter niet en ik ging aan het begin echt keihard. Hierdoor kwam er allemaal grind van de vulkaan op mijn board en kon ik mijn board niet meer rechthouden.... Ik rolde door het grind, verloor mijn veiligheidsbril, mijn board en mijn bandana. Ik was echter pas op 1/6 van de berg, dus ik moest alles weer bij elkaar rapen en weer op mijn board gaan zitten. Hierna ben ik wel heel langzaam naar beneden gegaan. Je mocht nog een keer als je dit wilde, maar voor mij geen tweede keer. Overal zat grind; een paar dagen later vond ik het nog steeds terug. Ik was trouwens de enige van mijn groep die gevallen was. De wandeling naar boven was het meer dan waard, maar het vulcano boarden was voor mij geen groot succes.

Na Leon ben ik naar een natuurgebied gegaan, Selva Negra. Midden in de bergen staat een mountain resort. In het regenwoud kun je verschillende routes volgen; makkelijke, medium en moeilijke. Je begint met de makkelijke en hoe hoger je komt hoe moeilijker de routes worden. Bij de receptie had ik gevraagd of het veilig was om alleen deze routes te lopen. Ze zeiden dat het veilig was. Dus ik besloot ook de moeilijke routes te gaan lopen. De natuur hier is echt heel mooi, alles is zo groen. En overal zie je prachtige bloemen, vogels, vlinders, apen. Het regent hier heel vaak, dus de paden waren heel glibberig. De weg omhoog was goed te doen. Op het hoogste punt had je uitzicht over het gebied. Het was echter al 16 uur en het hotel had mij verteld dat het verstandig was om 17 uur terug te zijn op het resort. Het wordt namelijk vroeg donker. De terugweg was echter een stuk moeilijker... De stenen en de ´paden´ waren zo glad. Ik ben denk wel vier keer gevallen en een stuk naar beneden gegleden (ging wel lekker snel haha). Gelukkig had ik een zaklamp bij me en mijn telefoon met het nummer van het hotel (deze heb ik gelukkig niet nodig gehad). De paden waren toch wat moeilijker zichtbaar naarmate het donker werd.... Om 18 uur was ik uiteindelijk weer terug op het resort. Ik sliep trouwens niet in het resort maar in het bijbehorende hostel, haha! Op de foto´s kun je zien hoe ik eruit zag na mijn tocht. De volgende ochtend ben ik om 5 uur opgestaan om het ´bird watching´ pad te lopen. Ik had echter meer aandacht voor de vlinders en de bloemen dan voor de vogels.

In Leon ben ik een paar mensen tegengekomen die heel enthousiast waren over Guatemala, dus ik besloot om mijn plan te wijzigen en naar Guatemala te reizen met de bus. Een reis die ongeveer 18 uur heeft geduurd... Het was een hele luxe bus; de stoelen konden ver naar achter en je kreeg eten en drinken (ontbijt, lunch, avondeten en veel snacks). Ik kwam aan in Guatemala City midden in de nacht. Guatemala city is geen fijne stad om lang te verblijven, dus de volgende dag ben ik verder gereisd.

Inmiddels zit ik in San Pedro, een dorpje aan het meer "Lago de Atitlan". Het is hier zo ontzettend mooi. Ik slaap nu een week bij een gastgezin en volg weer Spaanse les. Iedere dag bezoek ik na mijn Spaanse les een ander plaatsje rondom het meer. Een dag ben ik met de boot geweest, een dag met een tuktuk en gisteren heb ik gelopen.

Guatemala is echt een bijzonder land. De mensen dragen kleurrijke kleren en zijn heel vriendelijk. Afgelopen weekend heb ik een hele grote markt bezocht. All die kleuren. echt fantastisch (zie foto´s). Wel raak ik steeds de weg kwijt... Ik weet nu wel waarom ik nooit de kaart lees als ik met anderen op vakantie ga (ik mis jouw richtingsgevoel wel Mijke, haha!). Was toch wel makkelijk in Ghana, dat ik me nooit druk hoefde te maken of we zouden verdwalen. Maar ook hier komt het altijd weer goed. Gewoon blijven lopen.. Als je het hier namelijk aan mensen vraagt verdwaal je alleen maar meer. Ook als ze niet weten waar iets is proberen ze je alsnog te helpen... Met als gevolg dat je totaal een verkeerde kant op gaat.

O dan nog iets, haha! In Nicaragua had ik een mooie roze tas met bloemen gekocht. Maar deze gaf heel veel af op mijn kleding. Bij mijn gastgezin besloot ik deze te wassen. Nou dit bleek dus geen goed idee. De hele badkamer was roze.... Die avond was ik bij de verjaardag van de oma van de familie geweest. Een groot feest met mooi gedekte tafels, stoelen met strikken, heel veel eten, een piñata (een pop die je kapot moet slaan en dan komen er snoepjes uit) en natuurlijk vuurwerk. De rest van de familie was nog op die verjaardag. Ik kreeg de badkamer echt niet schoon... Dus ben snel naar de winkel gegaan om chloor te kopen en iets waarmee ik kon boenen. Vervolgens heb ik een uur staan boenen, maar de badkamer bleef roze... De familie kon er wel om lachen toen ze thuis kwamen en plagen mij er nog steeds mee. Mijn handen en horloge zijn nog steeds roze! De tas heb ik maar weggegooid, geen succes.

Ik ben uitgenodigd voor het kerstdiner bij de familie, vannacht om 00.00 uur. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat zijn! Hele fijne feestdagen voor iedereen!

Veel liefs vanuit Guatemala!



  • 31 December 2015 - 17:28

    Marc En Monique:

    Hoi Anne,

    Wat een verhalen weer! Zo leuk om te lezen. En je foto's te zien. Goed dat je toch naar Guatemala gegaan bent. Daar gaat je planning....

  • 31 December 2015 - 17:31

    Marc En Monique:

    Maar wat heb je ook al weer veel gedaan! We zijn benieuwd naar je ervaringen met oudejaarsavond. Blijf genieten en vergeet niet af en toe een (paar) rustdag(en) te nemen. Reizen is geen werk.

  • 01 Januari 2016 - 20:41

    Sjanie En Carl:

    Hoi Anne

    Wat een ondernemer ben jij Anne en wat een beleving wat je allemaal aandurft zeg ,doe wel voorzichtig Anne.

    Heb je het met kerst leuk gehad fijn dat je het met de familie van je gastgezin kon vieren ,en oud en nieuw hoe heb je dat beleefd ?

    Anne wat een verhaal met die tas dat zou mij ook kunnen overkomen .

    Anne doe voorzichtig maak er een hele mooie tijd van, wij vinden je heel dapper .

    Happy New Year Anne en nog een hele mooie reis ervaring en fijn dat je ons op de hoogte houd ,dank je wel daar voor .

    Lieve groet Carl en Sjanie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 05 Nov. 2015
Verslag gelezen: 359
Totaal aantal bezoekers 3793

Voorgaande reizen:

16 November 2015 - 09 Maart 2016

Reis door Midden-Amerika

Landen bezocht: